Blue Ocean Strategy
Jak se neutopit v Rudém Oceánu konkurenčního boje ale plavat v Modrém oceánu, který dělá konkurenci irelevantní.
Strategie modrého oceánu dává k dispozici nástroje, díky kterým se lze odlišit od konkurence.
„Naslouchat zákazníkům“ fráze, kterou zná každý kdo se pohybuje v obchodě, prodává služby nebo zboží. Nasloucháme však svým zákazníkům správně? Slyšíme opravdu co nám říkají?
Podnikatelé se často zaměří na svůj produkt. Je to zcela přirozené. Mají výrobek který vyvinuli nebo jej nakupují od výrobce. V průběhu času si k němu vytváří vztah a zákazníkům nabízejí to nejlepší co výrobek umí. Prezentují jaké má vlastnosti, výkon, funkce atd.
Je však právě tohle co uživatel, zákazník, potřebuje? Když si kupujete například pračku. Vlastně nepotřebujete pračku samotnou ale potřebujete čisté a voňavé prádlo. Stejná situace bude s myčkou nádobí, zákazník chce ušetřit čas a zbavit se otravné práce, kterou mytí nádobí představuje. Nepotřebuje nějaký přístroj, stroj nebo zařízení ale potřebuje užitek, hodnotu, kterou mu to zařízení přináší. Obchodník by se tedy měl zaměřit právě na tuto hodnotu. Při analýze podle BOS se je potřeba podívat kde jsou bolavá místa uživatelské zkušenosti s životním cyklem výrobku. Při nákupu, užívání, likvidaci. Protože právě bolavá místa, jsou skryté příležitosti.
Hodnotové křivky nám ukazují faktory na které je potřeba se při nabídce soustředit. Sestavení hodnotových křivek není snadné, ale jejich implementace přináší růst.
Jsou faktory které je potřeba ze stávající nabídky odstranit, jiné vyzdvihnout a některé zcela nově vytvořit.
Skutečné naslouchání zákazníkům, je naslouchání mezi řádky. Je potřeba slyšet, to co nám zákazníci ve skutečnosti neřeknou.